Üzemeltetési hírlevél 2021/7

Aktualitások: mik történnek nálunk?

Továbbra is aktuális az irodánk eladása. Ha hallotok esetleg róla, hogy valaki keres egy 110 nm-es, tökéletes állapotú, belvárosi irodát (a II. Rákóczi Ferenc utcában található, akár lakássá is átalakítható), jelezzétek felénk!

A mai témánk: Biztonsági mentések, adataink biztonsága

A legtöbbünkben a napi munkánk során nem is tudatosul, hogy mennyi új adatot hozunk létre a számítógépünk előtt ülve. E-mail-ek, körlevelek, dokumentumok, a számlázóban egy új számla kiállítása, vevői rendelés rögzítése az ügyviteli rendszerben, egy új dolgozó papírmunkájának az elkészítése… Lehetne sorolni még példákat.

Ezeket a létrehozott információkat valahol tárolni kell. A tárolásnak sok módja van, a számítógépünk helyi merevlemezétől kezdve a felhőszolgáltatók által biztosított felhőalapú tárhelyekig.

Céges környezetben általában már mindenhol kialakult egy központi hely (szerver), ahova mindenki el tudja menteni a dokumentumait, illetve ilyen központi helyről tudja megnyitni a számlázót, az ügyvitelt és egyéb programokat.
De mi legyen a sok létrehozott adattal? Azon kívül, hogy tároljuk valahol, gondoskodni kell arról is, hogy bármilyen meghibásodás, vagy egyéb bekövetkező esemény során az adataink megmaradjanak.

De mielőtt rátérünk a biztonsági mentésekre, még pár dolgot tisztáznunk kell.

A legfontosabb az „adat” fogalma. A számítógép szempontjából nézve minden információ, ami az adattárolókon található, az adatnak minősül. Tehát a gép részéről a futtatható programok is adatnak számítanak, nem különbözteti meg egymástól az általunk létrehozott és a szoftvergyártók által létrehozott információkat.

Miért fontos ezt tisztázni? Nagyon leegyszerűsítve, nekünk az általunk létrehozott információk a legfontosabbak, mert azok EGYEDIEK. A mi munkánk van a létrehozásukban, és jó eséllyel ugyanilyen dokumentum sehol sem létezik máshol a világban.

A nagy szoftvergyártók által készített alkalmazások (pl. Windows, Word, Excel…) pótlása nagyon könnyű és egyszerű, hiszen ezek a szoftverek azonosak minden számítógépen. Bármikor újratelepítve azokat, ugyanazt fogjuk látni, mint újratelepítés előtt. De nem ez a helyzet a saját dokumentumainkkal. Ezek nem telepíthetők újra, mert EGYEDIEK.

Hogy tud elveszni egy dokumentum, amit mi hoztunk létre? Ezer és egy veszély leselkedik az elektronikusan tárolt információkra.

Csak néhány példa:

  • Tönkremegy az adathordozó, amin tároltuk. A legjobb példa, hogy pendrive-ra mentettünk el valamit, és a zsebünkben felejtjük, és megy a mosógépbe. Tudom, hogy van ilyen, nálam is előfordult már.
  • Meghibásodik a számítógépünk merevlemeze, a Windows sem indul el rajta.
  • Véletlenül kitöröltük a szerverről (azért nem a helyi merevlemezt írom, mert ott jó eséllyel a kukába kerül, ahonnan vissza lehet állítani, de a szerveren történő törlés végleges, ott nincs kuka!
  • Véletlenül egy másik dokumentumra mentettük rá az újat, így a régi felülíródott.
  • Tönkremegy a szerver, az összes adat elérhetetlenné válik.
  • Bekapunk egy kódolós vírust, ami titkosítja az összes dokumentumunkat.

És még lehetne sorolni, hogy miként tudnak megsemmisülni az adataink.

    Itt jön elő a biztonsági mentések fontossága. Ugyanis egyszerűen lehetetlen technikailag megakadályozni, hogy a dokumentumaink egyáltalán ne tudjanak elveszni. Ehelyett arra kell fókuszálni, hogy ha megtörtént a baj, legyen egy másolatunk valahol, ahonnan vissza tudjuk állítani az elveszett adatot.

    Nézzük sorban, a legegyszerűbbtől a nagyvállalati megoldásig, milyen módszerek léteznek a biztonsági mentésekre:

    • Elsősorban az otthoni és az „egygépes” cégeknél használják, hogy a számítógép merevlemezére mentett dolgokat, amikor éppen eszükbe jut, kimásolják egy pendrive-ra, vagy egy külső merevlemezre. A semminél ez is több, de azért valljuk be, nem egy precíz megoldás. Az emberek többsége általában nyűgként tekint rá, és az első komolyabb adatvesztés után kezdik csak el rendszeresebben használni.
    • Szintén az otthoni és az egygépes felhasználók szokása, hogy minden helyi adatukat a felhőbe szinkronizálnak, mert az „úgysem megy tönkre soha”. Ami nagyrész igaz is, de egy felülírt dokumentummal már nem mindegyik rendszer birkózik meg, sőt, ha a kódolós vírus bekódolja a helyi adatainkat, a szinkronizálás miatt a felhőben is a kódolt adataink lesznek csak meg.
    • Működik még az a módszer is, hogy minden adatunkat a felhőben tárolunk, nincs helyben tárolás. A legtöbb felhőszolgáltatónak van kukája a véletlen törlés ellen, illetve van verzió szolgáltatása is (az ingyenes csomagok ezt nem mindig tartalmazzák), így minden adott, hogy az adataink biztonságban legyenek. Viszont, mindenképpen internet kapcsolatra lesz szükségünk, hogy elérjük az anyagainkat. Továbbá, egyik felhőszolgáltató sem vállal felelősséget az ott tárolt adatainkért, és biztonsági mentési megoldást sem kínálnak, így a mentésekért továbbra is mi vagyunk a felelősek.
    • A legjobb megoldás az automatizált mentések használata. Ehhez már az szükséges, hogy az adataink ne a saját gépünkön, hanem valamilyen központi szerveren tárolódjanak. Ugyanis az automatizált mentési rendszerek általában akkor készítenek mentéseket, amikor a saját gépünk ki van kapcsolva, így a saját gépen tárolt adatokat nem érik el. Ezek a mentési megoldások nagyon széleskörűen beállíthatók: teljes mentéseket készítsenek, vagy csak a változásokat mentsék; milyen időközönként készüljön mentés az adatokról; mennyi mentés legyen tárolva (azaz mennyi időre visszamenőlegesen lessen visszaállítani az adatokat).

    Mi az ügyfeleinknél az automatizált mentéseket állítjuk be és használjuk, mert ez a mentési módszer adja a legnagyobb biztonságot.

    Miért? Mert a mentési rendszert úgy állítjuk be, hogy a biztonsági másolatokhoz nem fér hozzá még az a szerver sem, ahonnan a mentés készült, így, ha egy kódolós vírus bekódolja a szerveren tárolt adatokat, a mentést akkor sem tudja bekódolni, mert nem fér hozzá.

    Továbbá, a mentések egy másik fizikai helyszínen található tárolóra készülnek el, így, ha véletlenül megsemmisül a szerverszoba (pl. tűz, vagy vízkár miatt), a mentések akkor is meglesznek.

    Cégünk az egyik legjobb, piacvezető megoldást, a Veeam mentési rendszerét használja.

    Köszönöm figyelmeteket!

    A következő hírlevélben kicsit más vizekre evezünk: betekintünk kicsit az okosotthonok világába.

    Cser Gábor

    Digitop Kft.

    akik minket választottak

    partnereink

    Kapcsolat

    Sopron, II. Rákóczi Ferenc utca 5., 1. emelet

    +36 99 999 031

    Várjuk üzenetét!